Saturday 26 March 2011

SCOLIOSIS PART II

Salam..

Semoga hari ini lebih indah dari semalam..

Alhamdulillah Spinal Inc tu dah reply email aku..



Tak berapa clear..Click je lah gambar ni biar besau..

Kos nye RM6880.. Ikotkan harga tu kira murah sebenarnya..
Dan dia tak perlukan operation yang meletakkan besi kat tulang belakang aku nie..
Agak scary disitu yea?
Dan harganya boleh cecah >RM30k di hospital swasta..

Bila difikirkan blk, ulamak2 sains menyatakan bahawa perempuan berumur >18tahun,
tulangnya dah matang..
Begitu jugak doktor kat HKL gtau aku..
Setelah 3x buat check up, dia tgk tulang aku nye bengkok sama ja..35 degree je..
Tak berubah..Jadi dia kata sbb tulang nie dah matang dan tak perlu dtg lagi untuk tahun seterusnya.. (2011-end of my life)


BTW, Datin Dr Madeline Ting pn dah ckp masih belum terlambat untuk aku buat treatment nie,
dan chances untuk success adalah 95%, aku pn dah fikir aku akan buat!!


Tapi....


Bukan sekarang...
Hmm..
Keadaan masih belum mengizinkan..
Aku kena kerja tetap dulu, baru lah cukup duit..
RM6880 tu mmg nmpk murah dan nmpk sikit je jumlahnya tapi untuk aku
jumlah tu besar dan perlukan bertahun untuk aku kumpul duit itu kalau aku kerja mcm nie ja..
Hmm..
Baru aku faham mcm mana orang-orang susah, anak sakit nk mintak bantuan dlm paper..
Kesian diorang..
Aku masih bersyukur penderitaan aku nie tidaklah menyakitkan sgt..
Tapi agak terseksa sebenarnya..
Body shape aku pn kalau orang perhatikan mmg obviously nmpk tak normal..
Kesian kan?

Lagipn, untuk pengetahuan, orang scoliosis nie kalau teruk 'S' nye, akan susah bernafas
sebab dia compress paru-paru..


Tgk nie..paru-paru kanan dia dah kene himpit..komplikasi dia, dia akan rasa susah nafas

Dan bagi org perempuan, dia akan rasa sakit bila mengandung..
Lagi2 kalau scoliosis dia dekat bahagian Lumbar spine.. (tulang blkg plg bawah dan plg besar)
Sebab, lumbar spine lah yang byk support badan kita nie..
Jadi, sebelum aku kawen dan pregnant aku nk pastikan tulang aku dah sehat seperti biasa!


Lagi??

Emm...ni lah paling tak suka..


Mcm nilah badan aku sekarang.. Tapi ni bukan aku ok? Ni aku google je.. Susah..Nak pakai kebaya mmg tak cantik tapi nsb baik tak terok mcm ni..

Bila aku tunduk mmg lah jelas lagi nyata kecacatan aku ni.. Hmm...

Tapi takpe, aku akan berusaha carik jugak duit untuk pulihkan kecacatan aku nie..

Haa...To all Diploma in Medical Imaging Cohort II, pasni angpa toksah pggl cek cacat lagi noh??
Angpa tggu!!

Hehehe...





NASIHAT- Plz appreciate your spine. Use correct body posture wherever u are.



3 comments:

Farahiyah Smart said...

salam...ad scoliosis eh?
jom share info pasal ni cz sy pn ad mslh yg sma...

IVY said...

salam, teringin sgt nak tau smada dah sembuh dr Scoliosis ke? adakah Spinal Inc ni mmg banyak membantu ke?

IVY said...

salam, teringin sgt nak tau smada dah sembuh dr Scoliosis ke? adakah Spinal Inc ni mmg banyak membantu ke?