Thursday 31 March 2011

BUASIR

Salam..

Tajuk nie agak geli..kan?
Tapi perkara ni adalah umum kerana ia adalah penyakit yang boleh menyerang bila2 masa sahaja selepas BERAK..ish..

Apa tu buasir?
Simple je..Buasir nie usus besar yang terkeluar dari punggung..
Sakit??
Tak tau lah..Tak ada pengalaman..
Tapi berdasarkan pengalaman pakcik aku, aku tgk agak terseksa..
Nak jln pn ssh dan semestinya pedih di situ..Haish!!

Aku tak nak cakap secara healthcare professional sbb aku bkn pro pn.. :-D
Tapi aku nk ckp secara normal..
Bak kata ayah aku, org kampung..Hahaha..

Ni sebenarnye hasil aku borak2 ngn ayah aku..
Oklah..
Buasir terjadi bila terjadinya sembelit@constipation!
Haa...Paham2lah kan bila dtg sembelit nie..
Mcm2 gaya dlm jamban korang buat kan?Hahaha..
Teran smpi meleleh air mata..
Sampai meleleh peluh luar dalam..
Sampai merah muka mcm mkn pedas..
Sampai rasa nk bergadoh dgn ta** pn ada kan?hahaha...

Hahaha....Ada tu obsess sgt sampai tergelincir dlm bilik air..Hahaha..
Ooooops!!
Tapi berjaya ke??aku pasti 10% je yang berjaya dikeluarkan..
Kan?Haha...Yang selebihnya keluar tapi bukan ta** tapi usus kome yang keluor yea?
Adoi..sakit tue....
Yang pasti bila keluar tandas mesti bengang je..perut tak sedap..Tak boleh orang tegur, nnt silap2 terbang pinggan yea?haha..



Oklah..
Tak boleh nk salahkan jugak cara pemakanan kita..
Kalau kurang minum air pn jadi jugak..
Tapi kebanyakannya adalah kerana keturunan..
Jgn disalahkan pula keturunan nenek moyang kamu yea??

Cara nya mcm mana ya nk elak..
Standard answer, mkn buah2an, sayur2an, dan minum air kosong byk2..

TAPI.........!!!
Jawapan ayah aku len sket..
Dia kata JANGAN PAKAI JAMBAN NYANGKUNG!!!


image google.

Aku pn bantah lah! AYAH,AYAH TAU TAK BETAPA FEEL NYA BILA NYANGKUNG???
Ayah aku pn ckp MMGLA FEEL, TAPI NNT KALAU TERLEBIH FEELING, KOYAK KANG?TAK NAYE?
Aku ngn adik aku glak je..hahaha...
Ayah cakap camtu sebab,
1) bila nyangkung, punggung kita akan stretch a.k.a bukaan punggung lebih luas..Bila teran (sembelit), mmg mudah keluar tetapi pasti usus akan terikut sama lagi2 bila otot2 punggung dah tak mampu nk tahan tekanan yang kuat..
2) Bila usus dah keluar, sapa yg nk masukkn blk???mak?ayah??ish...

Ayah smbung lagi, sebab tula org puteh ni bijak..diorg dah kaji semua nie..
Dan mostly kita p country diorang mana angpa nk crk jamban nyangkung??
nk sgt angpa p la korek tanah!!hahaha...

Dan ayah pn menasihati aku, nnt rumah ecah, make sure tandas duduk ok??
YOLAH AYAH!!



**adoi, jujur aku ckp aku lagi puas berak nyangkung!!mmg feel pn..kan?kan???

Walaupun arnab lagi laju, walaupun kura-kura boleh kejar arnab tapi dalam bab ni semua sama!!
HAHAHAHAAHAHAHAHAhAHA!!!

No comments: